godziny otwarcia    |    regulamin    |   struktura organizacyjna    |    historia    |   zbiory    |   usługi    |   SIGLUM

Prolongata wypożyczeń
Kontakt i lokalizacja 

Katalogi
on-line
 

 

 

 Godziny otwarcia:   poniedziałek 14.30 - 19.30, wtorek - piątek 8.30 - 19.30, sobota nieczynne

 

 

 



Blog
bibliotekarza
PBW

 

Adnotowany przegląd prasy
pedagogicznej i psychologicznej

 

WRZESIEŃ  2021

  • Czy gry komputerowe pomogą młodzieży przetrwać pandemię? / Sylwia Pawłowska. // Remedium. – 2021, nr 6, s. 13-15.

    „Kolejne lockdowny, kwarantanny, zdalna praca i nauczanie powodują, że spędzamy znacznie więcej czasu przed komputerem. Młodzież poświęca go nie tylko na zdalną naukę, ale także swoją ulubioną rozrywkę: gry. Dostawcy gier komputerowych odnotowali wiosną 2020 r. największe wzrosty w historii swojej działalności, np. Steam miał ponad 20 milionów jednocześnie aktywnych użytkowników, najwięcej w swojej 16-letniej historii. Czy gry komputerowe, postrzegane często w kategoriach bezmyślnej i pasywnej ucieczki od rzeczywistości, mogą się okazać aktywną, a co najważniejsze, pomocną ucieczką i uratować młodzież (...) Czy raczej należy się obawiać, że po uporaniu się z pandemią koronawirusa, przez długi czas będziemy zmagać się z jej skutkami, w tym uzależnieniem od gier komputerowych?”

     
  • Czy umiemy przyjmować pochwały i akceptować krytykę? / Magdalena Kluszczyk. // Charaktery. – 2021, nr 9, s. 58-61.

    „Każdy z nas ma potrzebę bycia ważnym. Chcemy czuć się doceniani i dobrze postrzegani. Problem pojawia się, kiedy ta potrzeba staje się dominująca, a my zaczynamy dopasowywać siebie i swoje zachowania do oczekiwań innych, chcąc zasłużyć na pochwałę i uniknąć krytyki. Jak ucieczkę przed krytyką zamienić w samoakceptację?”

     
  • Czytamy, rozwijamy język : metoda dynamicznych obrazów systemu Edukacja przez ruch / Dorota Dziamska. //  Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 6, s. 6-10.

    „Kompetencja miarowych uderzeń to umiejętność wychwytywania rytmów z otoczenia, którą posiada już noworodek, bazując na doświadczeniach okresu prenatalnego. Dzięki rytmicznej melodii bicia serca matki maleńki człowiek przyzwyczaja się,  iż rytm jest wskazówką, kojarzy się z bezpieczeństwem. To dzięki tej umiejętności dziecko rozpoczyna z sukcesem swą edukację natychmiast po urodzeniu. Miarowe rytmy wyróżniane, wychwytywane z otoczenia stopniowo budują zaciekawienie, zainteresowanie, chęć, a nawet odwagę czynienia rzeczy nowych. Trudno nie zauważyć, że właśnie rozwój mowy, języka, czytania oraz szeroko rozumianej komunikacji bez rytmów i ich rozpoznawania byłby niemożliwy.”

  • Dziecięce narracje, czyli opowiadanie siebie / Katarzyna Nowak. // Remedium. – 2021, nr 6, s. 10-12.

    „Współczesny holenderski psycholog Bert van Oers, zajmujący się między innymi procesami przyswajania wiedzy przez najmłodszych, proponuje wyróżnienie trzech podstawowych rodzajów narracji na płaszczyźnie rodzic–dziecko: narracje skierowane do dziecka, narracje dorosłych o dziecku, które ono słyszy i interioryzuje, oraz narracje tworzone przez samo dziecko. Niniejszy artykuł, będący kontynuacją cyklu rozpoczętego w grudniowym numerze „Remedium” (w którym ukazał się tekst Słowo jako narzędzie poznawcze dziecka), zamierza skupić się na tym ostatnim typie narracji oraz spróbować odpowiedzieć na pytanie: jak i po co dzieci snują opowieści?”


  • Dziecko z mutyzmem wybiórczym w klasie szkolnej / Magdalena Lange-Rachwał. // Życie Szkoły. – 2021, nr 6, s. 35-39.

    „Mutyzm wybiórczy to zaburzenie występujące stosunkowo rzadko, jednak jego przebieg generuje wiele trudności dla ucznia oraz wspierającego go nauczyciela. W klasyfikacjach chorób medycznych mutyzm umieszcza się w grupie zaburzeń lękowych, co oznacza konieczną pracę z emocją lęku poprzez doświadczanie go w różnych, trudnych sytuacjach oraz zmianę schematu zachowania. Dziecko z mutyzmem wybiórczym może stanowić duże wyzwanie dla nauczyciela w procesie dydaktycznym.”



  • Jak przewietrzyć muzykę? / Katarzyna Forecka-Waśko. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 6, s. 47-50.

    „Dzieci śpiewają, tańczą w kole. Dzieci grają na instrumentach, słuchają muzyki i ją tworzą. W sali. W klasie. W operze. A ja dziś apeluję: weźmy muzykę na spacer, zróbmy rytmikę na przedszkolnym podwórku, poszukajmy instrumentów w lesie. Posłuchajmy dźwięków ulicy, parku, ogrodu. Wykorzystajmy wszystkie formy muzycznej aktywności, ale nie w budynku. Weźmy muzykę ze sobą, niech pooddycha, niech pobiega. Niech się schowa w szumie liści i plusku kamienia w kałuży. Tam ją odnajdźmy. Na nowo.”




 

Dostęp sprawdzono 1.09.2021 r.  
 

 


Filia w Kutnie

 
Filia w Łęczycy

 
Filia w Pabianicach

 
Filia w Zgierzu

 
Muzeum Oświaty

-------------------------